Ouă încondeiate cu motive bihorene pe felicitări de Paște
Ouăle vopsite sunt cel mai popular simbol al Paștelui. Se spune că atunci când Maria s-a apropiat de crucea pe care era răstignit Iisus, avea în mână un coș cu ouă, iar sângele Mântuitorului s-a prelins pe acestea. De aceea, în mod tradițional, ouăle se înroșesc în Joia Mare, întru aducere aminte.
Artiștii populari au adăugat pe ouă diferite ornamente, de la linii aparent simple până la desene complexe, dar întotdeauna căutând să exprime o idee. Încărcătura de semnificații a acestor motive constituie un limbaj parțial în mare parte pierdut pentru omul modern. Dar chiar și așa, poți admira frumusețea lor, ca și în cazul altor creații venite din vechime.
Deoarece căutăm noi modalități de expresie a motivelor tradiționale românești, ne-am gândit să facem altfel de ouă încondeiate. Pentru a avea și o utilitate, am ales felicitările. Desigur, ouăle ca subiect al unor tipărituri de Paște ar fi fost ceva banal. Ne trebuia ceva inedit.
Ideea de bază a fost să realizăm „ouă” din carton, „încondeiate” cu folie aurie sau argintie.
În primul rând, am „vopsit” la imprimantă carton de 230 g/m² cu roșu acuarelat. Textura de acuarelă este discretă, dar lasă o impresie plăcută. Ne-am limitat la roșu ca element de legătură cu tradiția. Alte culori au apărut pe ouăle de Paște din dorința de diversificare, unele chiar cu semnificații adiacente, însă nimic nu egalează puterea simbolistică a roșului. De fapt, în limbaj curent, ouăle de Paște sunt numite „ouă roșii”, indiferent ce culoare au.
Pentru „încondeiere” am ales un set de motive prezentate în lucrarea „Ouăle de Paști”, scrisă de Arthur Gorovei. Acestea au fost culese de pe colecția de ouă încondeiate a preotului Vasile Sala din comuna Vașcău, județul Bihor. Cum cartea a fost publicată în 1937 și este un studiu amplu, care sigur a necesitat ani, putem aprecia că aceste motive sunt vechi de un secol.
Am realizat aceste motive sub formă de grafică vectorială care se încadrează în forma de ou. Au rezultat următoarele elemente grafice:
pusă la dispoziție sub licență Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.
pusă la dispoziție sub licență Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.
pusă la dispoziție sub licență Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.
pusă la dispoziție sub licență Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.
pusă la dispoziție sub licență Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.
pusă la dispoziție sub licență Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.
pusă la dispoziție sub licență Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.
pusă la dispoziție sub licență Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.
Am tipărit toate aceste modele pe o imprimantă laser color, la diferite dimensiuni, pentru a putea experimenta. Apoi, am decupat formele de ou cu un cutter-plotter.
Pasul următor a fost trecerea prin laminator pentru a aplica folie aurie sau argintie, tonerul devenind adeziv la temperatura potrivită. Au rezultat niște „ouă încondeiate” de toată frumusețea!
Cu aceeași tehnică am realizat și două urări tradiționale:
pusă la dispoziție sub licență Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.
pusă la dispoziție sub licență Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.
Elementul cu urarea „Paște fericit!”, deși arată bine individual, s-a dovedit dificil de armonizat cu ouăle. Problema este că urarea nu este centrată, potrivindu-se mai bine în colț, pe când oul are o axă centrală, care cere plasarea la jumătatea felicitării.
Când elementele au fost gata, au urmat numeroase teste cu diferite tipuri de cartoane pentru a stabili cum asamblăm felicitările.
O idee bună s-a dovedit a fi plasarea unui decupaj în formă de ou puțin mai mare, din carton metalizat argintiu, în spatele ouălor realizate cu folie argintie, formând astfel o mică ramă:
Pentru baza felicitării am folosit un carton cu textură de pânză, mai rustic. Oul nu este lipit direct pe carton, ci pe bureței de distanțiere, pentru a-l scoate și mai mult în evidență.
Un alt ou asemănător s-a potrivit perfect pe o bază de felicitare din carton metalizat.
O altă idee interesantă constă în utilizarea unei panglici aurii în jurul unui ou „încondeiat” cu auriu:
Panglica se potrivește bine cu baza de felicitare care are textură de pânză:
Rezultatul ne-a amintit de ineditele ornamente ale ouălor Fabergé, dar în cazul de față este mai degrabă o eleganță rustică.
Pe aceeași idee am încercat cu un șnur auriu, iar pentru baza felicitării am folosit carton metalizat auriu:
Pentru un alt ou am realizat un cadru din cartoane suprapuse. Cu o nuanță potrivită de albastru, ar fi format tricolorul României:
Trei ouă mai mici le-am grupat pe aceeași felicitare. Am încercat să folosim distanțiere pentru a da puțină perspectivă ansamblului:
Conceptul poate fi extins în continuare, idei sunt multe.